FANDOM

                                          Nabu

Nabu är ett tecken i Winx Club-serien. Hans första framträdande var dag på museet. Han var Layla kärlek intresse.

Nabu är en muskulös trollkarl från tidvatten. Det är känt att han är från den rikaste familjen på tidvatten och att han hade en isolerad barndom liknande Layla: s, och att han tillbringade större delen av sin tid att lära kamp trick från hans säkerhetsvakter. Det är också känt att han har studerat en mängd olika magiska om tidvatten. När ett äktenskap arrangerades mellan honom och Layla, han inledningsvis inte ville gifta sig med henne och rymde hemifrån. Han bestämde att han ville ta reda på vad Layla egentligen var, och så började att i hemlighet hålla ett öga på Winx tjejerna en stund

Nabu nämns första gången i slutet av episod 9, när Layla tyvärr rapporterar till sina vänner att hennes föräldrar har satt upp ett äktenskap för henne. Nabu visas först i slutet av episod 12, där han slutligen finner Layla.

Han återvänder senare i episod 18, där han lyssnar på en konversation mellan Winx tjejerna tills Stella avslöjar sin gömma plats. Senare i avsnittet, bestämmer han sig för att erbjuda Winx hans hjälp i kampen mot Valtor, som planerar att stjäla en magisk punkt på museet. Nabu vill inte avslöja vem han egentligen är, så han berättar Winx att hans namn är Ophir. winx låter honom följa med på uppdraget, trots att de inte vet om de kan lita på honom. Men när valtor hotar Layla, blir Nabu i vägen och fångas upp av Valtor.Winx tvingas ge valtor den magiska lådan han kom att stjäla för att rädda Nabu.

Senare, när Winx gick till Röda tornet för att få vatten stjärnorna, stuvas Nabu bort på deras skepp. Layla upptäckte honom, och eftersom gruppen var inte säker på om de kunde lita på honom eller inte på grund av deras tidigare möte, de satte bojor på honom. Under uppdraget, Nabu och Layla lära känna varandra lite bättre. Nabu hjälpte Winx slåss av vakterna i Röda tornet, och var den enda som inte fick slås ut. Riven dök upp kort därefter, och han och Nabu komma in i en kamp på grund Riven misstolkar situationen och felaktigt trodde att Nabu försökte stjäla Musa från honom. Sky och Timmy bryter, upp sitvationen och missförståndet är uppklarat. När Trix senare anfaller i gruppen medan Winx (utom Bloom) är inne i kristall labyrinten, Nabu slår lätt ner Darcy.

Efter att ha fått vatten stjärnorna bjöd Winx sina pojkvänner till en dansklubb och Layla frågade Nabu att följa med. Var dock Nabu tvingades lämna när hans säkerhetsvakter dök upp för att få hem honom. När han möter Layla igen i slutet av avsnittet, förklarar han situationen och slutligen avslöjar sin verkliga identitet. Han berättar Layla att han har förälskat sig i henne och ber om ursäkt för att ljuga för henne. Layla och Nabu träffar varandras föräldrar, som har insett att de inte borde ha försökt göra sina barn arga följer de en tradition som gick mot sin vilja. Men de är också nöjda med sitt öde.

förde dem samman ändå, men besluta att ett äktenskap kan vänta. Avsnittet avslutas med Winx välkomnande Nabu i klubben. I episod 25 har Nabu bara en kort cameo framträdande på slutet.

I episod 26, går han Winx och Helia för sitt uppdrag att Andros att rädda andra specialister från Baltor. När de kommer dit, beslutar gruppen att delas upp för att rädda specialister. Medan Tecna, Stella, Musa, och Bloom kämpar elementen, Nabu, Layla, Helia och Flora hitta den verkliga specialister inlåst i en fängelsecell. Efter frigöra specialister, Layla och Flora gå vidare i kampen Baltor medan Nabu och Helia stanna kvar med specialister, fånga upp med de andra senare.

Efter slaget är över, och alla firar vid sjön, är Nabu och Layla visat sitt första kyss.

I filmen är han, för ett ögonblick, sett dansa med Layla på fest på Sparks

Han föreslår att Layla, där hon accepterar. Han ses ofta pratar med Riven, hjälpa honom att få Musa tillbaka.

När han och de andra specialister visa upp för att hjälpa flickorna bekämpa Wizards of the Black Circle i episod 7 är det Nabu som sparar Roxy från att absorberas av den svarta cirkeln med hjälp av sin magi. Men under kampen, är Nabu magi värdelös mot Ogron.

När Diana dyker upp i episod 18, erkänner Nabu sömn förmå pollen hon använder för att slå ut människor i Frutti Music Bar, och berättar specialister för att hålla sina andetag så länge de kan. När Diana har lämnat, använder Nabu hans magi för att försvaga den magiska rötter hon brukade binda upp Winx, så att de kan återfå sin styrka och förändra. Nabu och specialister gå till Gardenia Park för att konfrontera Diana, men Diana enkelt tar ut de flesta av specialisterna, bara Nabu att kunna sätta upp en kamp på grund av denne är den enda med magiska krafter. Nabu lyckas motstå Dianas attacker, men kan inte göra annat än titta på när Diana och Amazonas älvor kidnappa specialister och ta bort dem till Diana rike.

När Winx dyker upp, är han helt klart sliten från kampen mot Diana, och informerar dem om vad som hände. Nabu ber om ursäkt för att låta Amazon älvor ta specialister bort, och erkänner att han inte är lika kraftfull som en Major Fairy som Diana.

När Ethereal feer visas i nästa avsnitt, verkar Nabu att erkänna deras mäktiga magi och synpunkter på hur awesome det är. Han går med i Winx eftersom de går till Amazonas för att rädda specialister. När Amazon älvor dyker upp, frågar Nabu Winx att distrahera dem, medan han går bort till Diana slott för att spara specialister. Det är oklart exakt vad som hände med honom medan han söker efter specialister, men han var på något sätt skadad och tillfångatagen av Amazonas feer.

I början av nästa episod är Layla klart bekymrad över Nabu som hans tillstånd verkar vara värre än de andra, och kräver att få veta vad Diana gjorde med honom. Diana enkelt kedjor Nabu och andra specialister i väggen, och order djungeln sig för att fånga Bloom, Stella och Tecna som gått iväg för att söka efter källan till Dianas makt.

Efter att de har fångat, och Bloom väcker Sky uttrycker oro för Nabu eftersom han var den enda som hade ännu inte återfått medvetandet vid den punkten. Bloom och de andra feer kombinera snabbt sina Sophiex befogenheter att bryta kedjor, och Bloom använder sin makt för att läka Nabu. När Amazon älvor avkastningen använder Nabu en illusion spell för att distrahera dem medan Winx slå ut i Amazonas älvor, ger dem alla att fly slottet.

I avsnitt 24 gör han ett försök att bota Duman sjukdom efter Sibyllas älvor hade misslyckats. Han insåg att skälet till att de inte kunde göra någonting, var eftersom de inte vet vad orsaken var. Han finner snart att orsaken till sjukdomen var att Duman magiska energi hade fått instabil. Men strax efter denna upptäckt, omvandlar Duman till ett monster och angriper andra specialister, och slutar upp att fånga Nabu. Riven

hamnar jagar Duman, och lyckas rädda Nabu.

Specialisterna sluta med att kämpa Duman, som blurts ut Ogron plan att fånga jorden feer. Nabu lyckas besegra Duman, och han och de andra specialister går att varna älvor, men kommer för sent. Nabu beslutar att lägga skugga avgrunden, trots Layla varningar. Nabu lyckas stänga avgrunden, men använder upp all sin energi och passerar ut kort därefter. Layla försök att använda den sista gåva öde att återuppliva honom, men Ogron tar det från henne och avfall den på en blomma. Efter sista striden med den svarta cirkeln Morgana berättar Layla att hon

 kommer att vaka över honom, tills han vaknar.

Han verkar i den andra filmen, där han hjälper Winx och specialister på väg till, och i Havram.

Nabu är inte specialist. Han är en trollkarl från tidvatten. Hans vapen är en magisk personal som verkar för att förstärka sin magiska makt. Hans kända befogenheter omfattar:

Flyg - Kort visas i S3 episod 18 och igen i S4 episod 19. Osynlighet - Visas i S3 episod 21. Skapa illusion kopior av sig själv - Visas i S3 episod 21 när han använde den för att motverka Darcys illusion trick och igen S4 episod 20 till distrahera Dianas krigare feer. Kort räckvidd teleportering - Visas i S3 episod 22 och igen i S4 episod 4.

Nabu hette härledas från visdomens gud och skrift och beskyddare av skriftlärda babyloniska mytologin, Nabu. Han är son till Marduk, den högste Gud babylonierna, var hans heliga stad på Borsippa och associerades med planeten Merkurius, med vass penna och leran bordet som symbol. Winx Club Nabu förmodligen fått sitt namn från Nabu av babyloniska mytologin eftersom Under antiken var det vanligen lärda personer som var initierade till magi metoder, och vanligt folk inte har rätt att få tillgång till magi.