FANDOM

ImagesCA7WY789

Blooms far kungen av Domino.

Kungen Oritel

King Oritel är Blooms biologiska far och kungen av planeten Domino. Hans fru är Miriam och hans två döttrar är Bloom och Daphne

Inte mycket är känt om honom förutom att han bryr sig djupt för hans familj. Han är tacksam mot Mike och Vanessa för att höja Bloom.

Kung Oritel var en gång den prestigefyllda härskare Domino tills Ancestral Häxorna attackerade hans planet. För att förbereda för den ultimata misshandel, han, Miriam, Hagen, bildade Faragonda, Saladin och Griffin Bolaget of Light. De kämpade med all kraft mot Ancestral Häxor, Valtor och eventuellt Mandragora. När Domino förstördes, till sin äldsta dotter Daphne, skydda sin syster och för att förhindra att häxorna från att förvärva Dragon Fire, skickade Bloom till jorden. Men han tyckte att båda hans döttrar hade dödats och i förtvivlan och i vrede han kämpade, besegrade och fängslade servern av häxor, utmattad Valtor i Omega dimensionen, och de flesta av sina befogenheter - Valtor, precis som han ljugit för Bloom att han hade tagit hennes föräldrar i sin kropp, kanske ljög för Oritel att han hade dödat hans döttrar (Notera att i hemlighet Lost Kingdom, var Oritel och Miriam tyvärr chockad över att se Daphne som ett spöke och frågar henne vad som hände med henne när de är befriade från Obsidian, och de verkar också glatt överraskade när de lär sig de blommar är levande, och till och med Ancestresses trodde Bloom var död - Valtor kunde ha ljugit för dem också, och i slutet av den tredje säsongen han försöker övertyga Bloom att bekämpa Ancestresses tillsammans med honom, vilket betyder att han inte är nödvändiga som sin mor). Precis som Company of Light var på väg att besegra de gamla häxorna, tog de King Oritel och sög honom till Obsidian. I sista stund, överförs Miriam hennes ande i Oritel svärd, som gavs till honom från mästersmeden, Hagen, och en våg av negativ energi släpptes från Circle of Obsidian som vände hela Domino till ett fryst planet och suckec alla invånare i Obsidian, fängsla dem i sten. I Obsidian, de var instängda i sten för omkring sexton till sjutton år.

Efter Bloom upptäckte vem hennes föräldrar var, gick hon på en episk resa för att rädda dem från de tre forna häxorna i The Secret of the Lost Kingdom. Hon var frestad av häxorna att förstöra kungens svärd, liksom alla Sparks "magi.

En profetia hade förutsagt att endast en bra kungen kunde dra Oritel svärd ur stenen och ångra stava som hade Blooms föräldrar instängd. Sky visade sig vara att kung och Blooms föräldrar räddades. När Sky tillbaka kungens svärd, släppte han Mariam. Daphne separerade sig från Bloom och fortsatte att införa kungen och drottningen till sin länge förlorade dotter.

Till slut lovade Oritel (tillsammans med Miriam) att, även om de inte var där för första delen av sitt liv, lovade de att vara där för resten.

Han har en Ödets bok, en bok han höll som berättar historien om Domino