FANDOM

ImagesCAMOV9AI

sällskapet

                Faragonda

Faragonda är rektor Alfea skolan för älvor, som hon en gång var en student själv. Hon spelade en viktig roll i att hjälpa Bloom upptäcker sitt förflutna och hennes sanna krafter. Faragonda är också medlem i Company of Light.

Faragonda är en slags själ som bryr sig om sina elever, men hon kommer inte att stå ut med nonsens och kommer att avstå disciplin när det behövs. Hon lär Konvergens till feer av Alfea. Hennes förhållande med Ms Griffin, rektor Cloudtower, är en underlig blandning av sann vänskap och lätt rivalitet.

I säsong tre, är det visat att detta beror på att de och rektor Saladin av Red Fountain hade arbetat tillsammans för att hjälpa till att försvara planeten Domino (Sparks) från Ancestral häxor och Valtor, även om, som hon berättade Bloom, hon var inte närvarande Under slutstriden med häxor som alla magiska styrkan i de flesta av medlemmarna i bolaget hade uttömts, varför hon inte kunde berätta Bloom exakt vad som hände med hennes föräldrar, vilket gör att Winx att gå träffas Hagen på Hoggar. Tydligen var Faragonda vän med Blooms föräldrar, kung Oritel och drottning Miriam av Domino och var djupt störd av deras försvinnande.

Faragonda är en av de tre punkterna av magi, de andra två var Griffin och Saladin.

Faragonda ses som en mycket modern och acceptera figur när Bloom är äntligen släpps in Alfea, låter henne vänligt natur människor att ta till henne och hon är i allmänhet modig nog att offra sig själv till förmån för eleverna. Mot ingående av säsong 1 hon lyckas rile älvor upp för att skydda skolan och även initierar en speciell sköld för att skydda den från Trix

Faragonda, som en tidigare goda fen och även rektor Alfea, är en kraftfull älva i sin egen rätt. Hennes magi är ganska kraftfullt, som hon kunde hålla på sin egen mot Valtor i en en-på-en. Hon kan skapa starka magi blaster, realistiska illusioner, magiska barriärer och andra mäktiga besvärjelser i hennes förfogande. Hon fick också möjlighet att bekämpa de forna häxorna tillsammans med Saladin, Griffin och andra medlemmar av Company of Light. Hennes nivå magiska styrka tycktes vara i nivå med Saladin och Griffin, därav titeln som de tre punkter i Magic.

Faragonda är minst en Enchantix Fairy, som när Winx bryta sig in i Cloud Tower i den tredje säsongen och Stella använder sin Fairy Dust till fri Miss Griffin från fängelsehålor, där en mörk period av Valtor s höll henne fången, hon sa att hon fortfarande mindes att alla hennes Witchcraft blev ineffektiva när Faragonda först används Fairy Dust efter att ha tagit henne Enchantix.